יום שבת, 29 באוגוסט 2009

אמרנו חופש ביטוי?

חנכתי את הבלוג החדש שלי בפוסט ראשון על חופש הביטוי וחשבתי, לתומי, שאנו עומדים ממילא בפני תקופה רגועה, יחסית, בתחום זה.  הויכוח חסר התוחלת על שבדיה כבר היה בסופו, התבטאויותיו של בוגי יעלון נטחנו עד תום והרגשתי שהיתה לי מילה נוספת לומר לעניין חופש הביטוי.  לא עובר זמן רב ואנו נתקלים שוב בפנים המכוערות של הגבלת חופש הביטוי.

ד"ר ניב גורדון, מרצה באוניברסיטת בן גוריון, לאחר שהרגיש, כנראה, כי כלו הקיצים, פרסם מאמר, דעה, בלוס אנג'לס טיימס, לפיו הדרך היחידה למנוע קיומה של מדינת אפרטהייד בישראל היא באמצעות לחץ בינלאומי שיביא בסופו של דבר לקיומן של שתי מדינות, ישראל ופלסטין.  במאמר מסביר ד"ר גורדון, כי למעשה הפתרון של מדינה אחת (עם שוויון זכויות לכולם, כולל הפלסטינים) אינו פרקטי ולכן, על מנת להגיע לפתרון שתי המדינות, על העולם להפעיל לחץ משמעותי על ישראל – כל דרך אחרת אינה מספיקה.  הוא לא מסתפק באמירה הכללית ומסביר את הקו שיוביל לכך וכולל החרמת מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, חברות וגופים המבוססים על הכיבוש, או מרוויחים ממנו וכן אירועי תרבות זרים המגיעים לישראל שלא מתוך מטרה למחות על הכיבוש.
בנוגע לכוונותיו של גורדון, אין שאלה, כאשר הוא חוזר לאורך המאמר ומסביר שזו הדרך היחידה שילדיו יוכלו לגדול במדינת ישראל.  בנוגע להצעתו של גורדון, כמובן שיש מקום לויכוח.  גם אם נשים בצד, לצורך הדיון, את התומכים בהמשך הכיבוש (ללא כל פתרון אמיתי לסכסוך), אני בטוח שבין המתנגדים לכיבוש אין בהכרח הסכמה להצעתו של גורדון.

בשבוע שחלף מאז פרסום המאמר, התחרו מנהיגי המדינה וסתם חובבי דמוקרטיה אחרים (כן, בציניות) לתקוף את ד"ר גורדון תוך כדי קריאה לפטרו.  בין המתרעמים היה למשל, לא למרבה ההפתעה, שר החינוך גדעון סער, שטרח להגיע לעצרת בכיכר לאחר הרצח בברנוער שקראה לשוויון.

בתזמון מעניין, הבישוף דזמונד טוטו, חתן פרס נובל לשלום, השווה את המצב בישראל לאפרטהייד שהיה בדרום אפריקה ורמז שיש צורך בלחץ חיצוני על ישראל על מנת שזו תוותר על השטחים.

לא אפתח כאן את השאלה האם קיים היום אפרטהייד בישראל (למרות שהטיעונים לכך מאוד חזקים) ולא לגבי האפקטיביות של לחץ חיצוני על מדינת ישראל לצורך התקדמות לסיום הסכסוך (שהיה בעבר מאוד אפקטיבי) אלא אחזור אל חופש הביטוי.

כיום במוסדות להשכלה גבוהה (בישראל), שכביכול נחשבים למקומות ליברליים בהקשר של חופש הביטוי וזכויות הפרט, אין באמת זכות לחופש ביטוי והתארגנות.  עד לפני כשנתיים לא היתה כל חקיקה שהתייחסה לנושא.  בית המשפט העליון הכיר תמיד בדו מהותיות של המוסדות להשכלה גבוהה ובתוך כך לזכותם לקבוע התנהלות פנימית בנהלים ותקנונים.  במסגרת זו, רוב המוסדות להשכלה גבוהה בארץ לא איפשרו (בתקנון ודה פקטו) חופש ביטוי והתארגנות פוליטיים.  יוצאי דופן אלו אוניברסיטת תל אביב (אם כי שאלת מסחר ורווחיות מנעה בעבר פעילות פוליטית כאשר זו הוגבלה לטובת השכרת דוכנים מסחריים בשבוע הראשון של הלימודים) והאוניברסיטה העברית, בה אמנם קיימות מגבלות, אך בדרך כלל לא במידה העולה בכדי מגבלה משמעותית על חופש הביטוי של הפרט.

במוסדות אחרים קיימות מגבלות רבות, בין אם המדובר באיסור על שימוש בשמות מפלגות באוניברסיטת בר אילן (והחתמת 100 סטודנטים חברי תא מדי סמסטר על מנת להפעילו), בין אם המדובר במגבלה כוללת על כל ביטוי מפלגתי במרכז הבינתחומי (אלא אם כן מדובר בשליחת דוא"ל לכלל הסטודנטים, הבוגרים וחברי הסגל המסביר כי ההתמודדות של פרופ' רייכמן ברשימת קדימה מהווה שליחות לאומית) ובין אם המדובר במגבלות כה משמעותיות באוניברסיטת חיפה, עד כי סטודנט שקיבל אישור למחות על כך בפני אחד מהגופים המנהלים, הועמד על כך לדין משמעתי.

לפני כשנתיים, חוקקה הכנסת את חוק זכויות הסטודנט.  למרות שבמקביל כבר עמדה בפני הכנסת הצעת חוק חופש הביטוי וההתארגנות במוסדות להשכלה גבוהה, עבר חוק זכויות הסטודנט והתייחס בקצרה מאוד לתחום חופש הביטוי.  מירב ההתייחסות הגיע לכדי השארת הגדרת חופש זה על ידי המוסדות בתקנונן (למעשה לא שינה דבר מהותי).  למרות זאת, יצויין כי במקרה ספציפי, פירש בית המשפט המחוזי בבאר שבע את החוק כך שכאשר אוניברסיטת בן גוריון הסכימה לאפשר קיום הפגנה – בתוך אולם – קבע ביהמ"ש, כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי ועמד על כך שיתאפשר קיום ההפגנה במקום חיצוני.

מכון המחקר של הכנסת בחן נושא זה וכן השווה את חופש הביטוי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל מול מדינות זרות.

בפוסט הקודם כתבתי, כי "המבחן של מדינה דמוקרטית הוא באפשרות של לקבל גם את הביטויים הקשים והמעצבנים ולא לאסור את פרסומם אלא להבין שיש לגיטימיות לזכות לאומרם".  והנה, ד"ר גורדון העמיד את המדינה ואת אוניברסיטת בן גוריון בדיוק במבחן זה.  פעם נוספת אלו נכשלו.

אין ספק שקריאה ללחץ בינלאומי על ישראל זה מעצבן.  זה יכול אף להכעיס.  לדבר על האפשרות של אפרטהייד בישראל מעצבן לא פחות – הרי אנחנו הכי צודקים בעולם ותמיד הקורבנות, כיצד אנחנו מפעילים מדינת אפרטהייד?  טוב, אני גולש...  בטוחני, כי ישנם בנמצא עשרות מחקרים המראים, כי התנהלות מדינת ישראל אינה עולה בכדי מדיניות של מדינת אפרטהייד, אך עצם קיומם ועצם הדיון מצביעים על כך שאפרטהייד או לא, יש לנו בעיה.  אך אלו אשר פוסט זה יכעיסם וישתמשו במחקרים אלו כתשובה, חוזרים שוב על הטעות הבסיסית בדיון בנוגע לחופש הביטוי; השימוש במחקרים לגיטימי כאשר התוצאות עולות בקנה אחד עם עמדתם.  מחקרים שהיו מראים, לכאורה, תוצאה אחרת, אינם לגיטימיים אף לשם הדיון.

בשנת 2000-2001 כיהנתי כיו"ר הסטודנטים של מרצ והייתי עד, מקרוב, לאבסורד של הגבלת חופש הביטוי, דווקא במוסדות להשכלה גבוהה.  לפני כשלוש שנים, עידן גולדברגר, יו"ר הסטודנטים של מרצ דאז, ואנוכי, ניסחנו את הצעת החוק לחופש ביטוי והתארגנות במוסדות להשכלה גבוהה.  ההצעה הוגשה על ידי כל חברי הכנסת של מרצ וחתומים עליה חברי כנסת מרוב הסיעות בכנסת (הדבר נעשה עם מאיה קרבטרי, יו"ר הסטודנטים של מרצ כיום) והיא בהליכי חקיקה, אם כי יש להחיל עליה כעת דין רציפות.

זכותו של ד"ר גורדון להביע את עמדותיו עומדת כיום במבחן.  על המדינה לאמץ את החוק ולהבטיח את חופש הביטוי במוסדות להשכלה גבוהה.

13 תגובות:

  1. אני לא בטוח שהבנתי מה הקשר בין זה שמגבילים את הסטודנטים בתוך האוניברסיטאות (וזאת אחת הסיבות שאני אוהב את הטכניון - פעילות פוליטית בו למעשה לא קיימת) לבין כל הסיפור עם ד"ר גורדון. ואם הדיון הוא לא על אפרטהייד, למה יש תווית של אפרטהייד לפוסט?

    השבמחק
  2. ההגבלה על חופש הביטוי אינה רק על סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה אלא על כולם - גם על מרצים. אמנם בדרך כלל נראה כי זה מפריע יותר לסטודנטים (או שהם מבטאים זאת יותר), אבל הבעייתיות בכך עולה גם במקרה של ד"ר גורדון.

    אני אכן מאוד לא מרוצה מהתנהלות הטכניון שהוא מוסד אקדמי מאוד איכותי, אך הנהלתו לא מבינה את הקשר שבין השכלה אקדמית למעורבות חברתית ופוליטית. בכל העולם, הסטודנטים הם הראשונים שפעילים ומעורבים. במקביל, המעורבות מעשירה את הסטודנטים. הייתי מצפה מהמוסדות להשכלה גבוהה שידחפו את הסטודנטים להיות מעורבים יותר ולא ינסו לטעון שכל מה שלא מופיע בסילבוס לא רלוונטי.

    השבמחק
  3. הסמנטיקה חשובה- להשתמש במילה "אפרטהייד" בכל מה שקשור לסכסוך הישראלי פלסטיני, זה לא רק מגמד ומעליב את מה שהשחורים בדרום אפריקה עברו על ידי האדם לבן על רקע גזעני, אלא גם זה פשוט מטעה.הסכסוך הפוליטי שבנינו ובין הפלסטינים אין לו ולו במעט עניין גזעני, כל שכן "אפרטהייד".
    תזעק אפרטהייד, כשלא מכניסים ילדים אתיופים לבית ספר.
    תזעק אפרטהייד כשלא מאפשרים לאנשים שחורים להיכנס למועדונים שונים
    תזעק אפרטהייד כשלא מוכרים דירות לאתיופים.


    חבל שכל פעילי זכויות כמוך בארצנו, יושבים בשקט ובידיים שלובות כאשר לא מכניסים ילדים אתיופים לבית ספר על רקע גזעני.
    חבל.

    השבמחק
  4. אפרטהייד זו ודאי לא הנקודה המרכזית כאן. עם זאת, כשמדברים על האפרטהייד בדרום אפרי, הכוונה היא להפרדה בין השחורים והלבנים - שהיתה שם על בסיס גזעני (ואז העולם כולו הפעיל לחצים משמעותיים על דרום אפריקה בכדי שייפסק האפרטהייד - אם כי למיטב זכרוני ישראל לא היתה כה חד משמעית בעניין).

    בשטחים שנכבשו בשנת 1967, מתגוררות שתי קבוצות אוכלוסיה - יהודים ו-לא יהודים. ליהודים גישה לדרכי תחבורה מסודרות, תשתיות מלאות כגון מים וחשמל, תעסוקה ופרנסה, אין הגבלות על חופש התנועה ואפשרות יציאה מהארץ וכן הלאה. ל-לא יהודים יש מכסות מהותיות וקטנות של מים, יש מגבלות מאוד מהותיות על חופש התנועה (כה מהותיות, עד שיש להן השפעה קבועה, מתמדת ויום-יומית על אורח החיים) וכן הלאה.

    אין בכוונתי לקבוע חד משמעית שמדובר במשטר אפרטהייד, אבל אם עולה טענה שכזו, הרי שהיא אינה מגיעה בוואקום ובלי קשר למציאות. יתר על כן, השאלה היא הלגיטימיות של הדיון.

    כתבתי את הפוסט לא מכיוון שבכוונתי להוכיח כי מתנהל משטר אפרטהייד, אלא בנוגע לאפשרות בכלל לקיים דיון כאשר מושמעת דעה שאינה בקונצנזוס.

    בנוגע לילדים האתיופים בפתח תקווה, הרי שאני מגנה חד משמעית את האפליה וההתנהלות של בתי הספר בעניין. אני מתנגד אף, ומביע את דעתי בנושא, לאפליה כלשהי כלפי אתיופים וכלפי כל קבוצה אחרת כאשר זו קיימת.

    איני מייצג כאן את כל פעילי זכויות האדם, אבל בטוחני שאלו לא תומכים באפליה ואינם מעוניינים שזו תמשיך.

    אבל זהו עניין עמוק הרבה יותר, שכן כאשר אני נאבק לטובת שוויון לאתיופים, אני נאבק באותה נשימה בעד שוויון לכל אחד אחר - פלסטינים, הומואים, חרדים ושמאלנים יפי נפש. המשמעות של שוויון היא זכויות שוות לכולם. לשמחתי, זו אינה נחלת השמאל הישראלי לתמוך בשוויון לאתיופים. לצערי, עם זאת, רק מיעוט מהאוכלוסיה בארץ מוכנים "לתת" שוויון לכולם...

    השבמחק
  5. חופש ביטוי זה אשליה, כמו רוב הביטויים שמתחילים במילה חופש. ואין לי כוונה לגבי ארץ ישראל, אלא באופן כללי.
    אין לך חופש אמיתי להתבטא כיוון שתמיד יפעל עליך לחץ במידה והתבטאת בנושא קיצוני, כך שתמיד אתה חייב או להתמודד עם הלחץ (ןלצעוק חופש ביטוי! חופש ביטוי! או לדון במסגרת מה שהחברה שבה אתה חי מוכנה לקבל.

    כך שאם אנחנו מקבלים שמידה של לחץ ציבורי כתגובה לדברים שנמרים כאן או שם היא לגיטים, הרי שבטח ובטח לחץ שכזה הוא לגיטימי כאשר החברה במסגרתה נאמרים הדברים מרגישה מאויימת בגללם. חברה חפצת חיים רוצה להשתמר, ואמירות כמו של המרצה הנ"ל הן אמירות שתכליתן היא להשמיד את החברה כפי שהיא כיום, ולבנות אחרת תחתיה.
    זכותה של החברה להתקומם כנגד הבאים להשמידה, ואין מה להתרעם בנושא. אין שום סיבה שחברה תקדם, תממן, ותוקיר את הבאים לפגוע בה, גם אם לדעתם הם עושים רק טוב.
    אגב לגופו של עניין דעתי היא שדבריו קצרי-ראות, ושהם פוגעים יותר משתורמים. אם החבר לא יכול לגדל את ילדיו כאן, בבקשה, שימצא חברה אחרת על פני הגלובוס שתואמת יותר את ערכיו.

    השבמחק
  6. אבל אתה משווה פה דברים מאוד מאוד מאוד שונים. יש הבדל מאוד מאוד מהותי בין איסור הפגנות בקמפוס לבין משהו שמרצה כתב בזמנו הפנוי. במקרה הראשון זה נראה לי משהו שהוא מאוד הגיוני - זה כמו איסור על אחזקת חיות בית במעונות והגבלה של הקמת דוכני פרסום ומכירה בקמפוס ונועד לוודא שהקמפוס מתפקד כהלכה. במקרה השני זה התקפה על בן אדם עקב משהו שהוא אמר בזמנו הפנוי וזכותו להגיד את זה ללא חשש מפיטורים ודיכוי בלי שום קשר לחופש אקדמי, אלא מעצם היותו אדם במדינה שמחשיבה את עצמה מדינה חופשית. ואני לא חושב שערבוב בין שני המקרים תורם למטרה שלך.

    דבר נוסף הוא שאותו חופש אקדמי לא קיים לסטודנטים - הוא קיים רק לחברי סגל. אף אחד אף פעם לא טען שלך כסטודנט יש חופש אקדמי. כי אין לך. לא הרווחת אותו עדיין

    ובקשר לפעילות פוליטית בקמפוס יש פה שתי נקודות. אחת היא אישית לגמרי - אני שונא פוליטיקה ושונא את רוב הפוליטיקאים (לא אותך, בינתיים לפחות, אבל יש מעט מאוד יוצאי דופן) והרבה יותר נחמד לי בקמפוס ללא פוליטיקה. הדבר השני הוא הרבה יותר פרוזאי - אם יש לך זמן לפעילות פוליטית, יש לך יותר מדיי זמן פנוי. באוניברסיטה לא אמור להיות לך זמן פנוי - אתה אמור ללמוד.

    אני אדגים את הנקודה האחרונה. בתחילת התואר הראשון שלי הייתי משחק כדורגל בטכניון והיה שם בחור ערבי ששיחק איתנו. הבחור לא התבייש להגיד את דעותיו הפוליטיות ובל"ד היו גאים בו. כשהתקרב יום האדמה, שאלתי אותו אם החבר'ה בטכניון יפגינו, או שאולי יצטרפו לאחיהם באוניברסיטה. הוא הסתכל עלי מוזר, ואמר לי "השתגעת? יש בוחן בחדו"א יומיים אחרי, למי יש זמן להפגנות המטופשות שלהם?"

    ודבר אחרון - וואלה, תחליף ספק בלוגים. חרא ממשק.

    השבמחק
  7. איל,
    הפגיעה בחופש האקדמאי ובחופש הביטוי מושרשים במערכת, רק בגלל שזה לצד הפוליטי שלך, אתה שותק.

    http://itamarsion.blogli.co.il/archives/111

    השבמחק
  8. אייל - לא חשבתי שיש צורך להיכנס לכך מכיוון שחשבתי שזה מובן מאליו שבשביל שחברה תתפתח (טכנולוגית, תרבותית, ערכית) יש צורך בהעשרת הידע והבנתו. אם לא נטיל ספק, לפחות מדי פעם, במוסכמות, כיצד נדע שעל המוסכמות להישאר מוסכמות?

    ש"ס מעוניינת במדינת הלכה. מבחינתי מדובר בהשמדת החברה והמדינה כמו שאני רואה אותה. זה אומר שאין זכות לבטא את הדברים?

    אפליה, כולל בתעסוקה, אינה חוקית, גם על בסיס של דעות פוליטיות. אז איפה שמים את הגבול? ומדוע?

    השבמחק
  9. ויקטור - הטיעון שלי לא היה חופש אקדמי אלא חופש ביטוי.

    המוסדקות להשכלה גבוהה ממומנים בעיקר על ידי המדינה. עצם העובדה שבג"צ פסק שהם דו-מהותיים לצורך החופש האקדמי, לא אומרת שלא צריכים לחול עליהם עקרונות ציבוריים (שחלקם חלים מעצם דו המהותיות), כולל חופש הביטוי. יתר על כן, אם בכל העולם, מסין ועד אירופה, מאמריקה ועד אוסטרליה, סטודנטים רואים לנכון לקיים פעילות פוליטית, מדוע ישראל יוצאת הדופן?

    בוודאי שאיני חושב שצריך להכריח אדם לעשות משהו שאינו מעוניין בו - אבל מכאן ועד לאסור? ישנם אנשים, ואני מבין אותם, שמעוניינים להתמקד רק בהשכלתם האקדמית. עם זאת, אני לגמרי לא מסכים שזה מספק ללא העשרה כללית. התעלמות מהנעשה מסביב, עצימת עיניים לעוולות, לדעתי, אינם מוסריים.

    מדוע, אגב, הטכניון יכול לקיים יום סטודנט כה מוצלח, עם הופעות נהדרות, אך לא לקיים הפגנה?

    השבמחק
  10. איתמר - הצעת החוק לחופש ביטוי והתארגנות במוסדות להשכלה גבוהה חתומה על ידי ח"כים מישראל ביתינו, הליכוד, המפד"ל, קדימה, עבודה, חד"ש, בל"ד ועוד. יש שם הרבה מאוד דעות שאיני אוהב ואיני מסכים להן כלל - אבל איני חושב שצריך לאסור לבטאן.

    כפי שהצגתי בפוסט עצמו, המבחן הוא כאשר מבטאים דעות מעצבנות ושלא מסכימים איתן. בינתיים אני מאמין ומקווה שאני עומד במבחן זה.

    השבמחק
  11. אבל אף אחד לא מגביל אותם. מגבילים אותם בקמפוס. בדיוק כמו שהפגנה בתוך תיאטרון, אפילו שהיא בלובי, היא שיקול פנימי של התיאטרון, גם אם הוא ממומן על ידי הציבור. ראתה יודע מה - לא לכולם יש זכות לעלות על הבמה, אפילו שזה פוגע בחופש הביטוי. לדעת טכניון, פעילות פוליטית מפריעה להתנהלות תקינה של הקמפוס ויום הסטודנט לא. בדיוק כמו מופע בובות לא מאושר יפריע לתיאטרון.

    מעבר לזה, זה אפילו מוסרי. הרוב פה (עד כמה שאני יודע) לא מעוניין לראות פעילות פוליטית בקמפוס כי זה יפריע להם. לכפות על רוב דברים שמיעוט יכול לעשות במקומות אחרים רק בגלל שבמקומות אחרים סטודנטים הובילו מאבקים ו*אתה* חושב שזה חשוב נראה לי גם לא מי יודע מה מוסרי.

    השבמחק
  12. עמידה על הזכות לחופש ביטוי אינה רלוונטית כאשר הרוב מסכים איתי. היא רלוונטית בייחוד דווקא כאשר אני במיעוט. פרט למקרים קיצוניים של השתלטויות של סטודנטים על בניינים (שנות השישים בארה"ב), זכות לביטוי פוליטי ומפלגתי מעולם לא הפריעה להתנהלות התקינה של הקמפוס.

    עמדתי העקרונית היא שהחוסר שלה מפריע להשכלה של הסטודנטים.

    השבמחק
  13. א. זה מה ש*אתה* חושב. למה לדעתך יש יותר משקל מלהנהלת אוניברסיטה?

    ג. זה לא שאלה של הסכמת הרוב או אי הסכמת הרוב. זה לא שאנשים תומכים בהפגנה של מי שהם מחבבים ולא תומכים במי שלא. אנשים פשוט לא רוצים את זה בקמפוס, ללא קשר לדיעה. איפה עובר הגבול בין "זכויות" לבין "כפיה של מיעוט מטורף על פני הרוב שרוצה ללמוד"? איפה ש*אתה* חושב שזה צריך לעבור? אם כן, אז למה דעתך חשובה יותר ממי שלומד בטכניון?

    ב. גם מופע של תיאטרון בובות באולם הכניסה של הבימה ככל הנראה לא יפריע להתנהלות תקינה של התיאטרון. האם להנהלת התיאטרון אין זכות להחליט האם דבר כזה יתקיים או לא? זה גם חופש ביטוי, לא?

    השבמחק