יום רביעי, 25 בנובמבר 2009

כן לחופש הדת וחופש מדת. לא לשנאה.


על כל אזרח במדינה לשאוף לביטוי מהותי של חופש דת וחופש מדת.  רק יישום מהותי יאפשר שמירה על כבוד האדם.  דווקא משום כך, הטריד אותי מאמרו האחרון של שחר אילן, בו הוא עובר, לטעמי, מספר גבולות מאוד משמעותיים.



ראשית, עובדתית.  אילן מציג את אחוז החרדים בחברה ואחוזם מתוך מחזורי הגיוס (13% היום, 25% בעוד כעשור) וטוען מספר פעמים שמדובר בבעיה בטחונית.  בפועל, אחוזים נראים מאוד יפה, אבל לא מדובר בפחות מתגייסים, אלא באחוז יותר גבוה שאינם מתגייסים מתוך המחזור.  בתיקון עובדה מהותית זו, אין משום להקל ראש בכך שקבוצה זו באוכלוסיה, ברובה, אינה תורמת למדינה כפי שחילונים נדרשים, אלא להכניס את הדברים לפרופורציות.  להציג את הדברים כבעיה של "ביטחון לאומי" זה מוגזם.  רק כדי להשלים את הנקודה, אפשר לציין את מספר אזרחי ישראל הגדל משנה לשנה ואת העובדה שממילא חלק גדול מהמשרתים בצה"ל לא תורמים רבות לביטחון הלאומי.



שנית, אילן מתייחס אל החרדים כקבוצה אחת הומוגנית שאינה תורמת כלל למדינה, חסרת כל ידע או יכולות מעשיים וחיה על גבם של החילונים.  אמנם ישנם רבים העונים על חלק, או כל הדברים, אך להכללה אין תועלת מלבד הגברת האיום.    צודק שחר אילן בכך שמלבד ישראל, אין זה נהוג בקרב רובם המוחלט של החרדים להימנע מעבודה והשתלבות כזו או אחרת בחברה.  רק העילוי שבעילוי היה יכול ללמוד תורה ולהיתמך על ידי הקהילה היהודית לשם כך – ונראה שזהו לא המצב בישראל.  אין ספק שחשובה האפשרות לשילובם של החרדים בחברה בישראל, כמו גם קבוצות אחרות, אך צביעת המטרה על גבם כפי שעושה אילן אינה הדרך.



הגבול השלישי שאילן עובר היא הצעתו הפרקטית – התניית סיוע למשפחות מרובות ילדים, בעבודה.  יותר מכל כעס ועצבים על אלו שאולי חיים על גבינו, אסור לנו, לרגע, ליצור אפשרות שילד, או מבוגר, יהיה חסר אמצעים בסיסיים.



יחסי הדת והמדינה בישראל מעולם לא מצאו חן בעיניי.  כפייה דתית גלויה ומוסווית קיימת ללא סוף.  הפגיעה באלו שאינם יהודים, או אשר הינם יהודים, אך לא אלו שהממסד הדתי אוהב, עוברת גבולות ואין עלינו לאפשר אותה – לא רק בגלל שאנחנו במדינה דמוקרטית, ולא רק מכיוון שזה דווקא פוגע ביהדות עצמה והדברים היפים הרבים שיש בה, אלא בשל כך שכולנו בני אדם.



לפעמים, השנאה לדת ולדתיים כל כך עזה, שאנחנו שוכחים שגם הם בני אדם.  השנאה מהכיוון השני עזה לא פחות ואולי אף יותר כשהיא מלובה בשימוש "במקורות".  אבל הפיתרון שלנו, אזרחי המדינה, לא יכול להיות בדרך של מלחמה אישית מול אמונותיו של אדם.  הפיתרון הוא בהפיכת מדינת ישראל למדינת דמוקרטית, כפי שהיתה אמורה להיות לפי הכרזת העצמאות.



על מנת להבטיח מדינה דמוקרטית ושוויון זכויות אמיתי, אל לנו, החברה החילונית, להשתמש בטיעונים פופוליסטים ודוגמתיים שרק מזיקים למטרותינו.



יש להפריד את הדת מהמדינה (וזה לא יפגע בהיותה של מדינת ישראל מדינתו של העם היהודי).  יש לתמוך באזרחים ומשפחות נזקקות – כדי שחלילה אף אחד לא ירעב ללחם.  יש לעודד השכלה גבוהה.  יש לעודד מגוון ופלורליזם של תרבויות ודעות.  חופש דת וחופש מדת הינם ערכים בסיסיים בדמוקרטיה ויש להגן עליהם.

5 תגובות:

  1. מסכים מאד
    כמי שמתגורר בירושלים ומעורב במאבקים שם אני יכול לספר לך שביניהם לבין ליברליזם יש פער מסויים
    הבעיה המרכזית עם המאבקים הללו היא שחלק מהמובילים שלהם הם אנטי-ליברליים במסווה של ליברליים. החילונים סטייל שינוי שונאים את האחר החרדי וזו מטרת המאבק שלהם. ניתם לראות זאת גם בשפה שהם משתמשים כמו "טפילים" וכו'.
    ברוב המקרים אנשים שנאבקים בחרדים לא נאבקים למען נישואים חד מיניים, שיוויון זכויות לנשים בבתי הדין הרבניים ובכותל וכו' אלא פשוט בחרדים. המאבקים מתמקדים במה לא ניתן לחרדים להשיג במקום במה החילונים רוצים להשיג (תחבורה ציבורית בשבת, נישואים אזרחיים וכו').
    החילנים עסוקים לרדוף, או לברוח, מה"אחר" ה"אויב" החרדי במקום לקדם את סדר היום שלהם

    השבמחק
  2. אייל צר לי - אבל למסמס טיעונים כנגד ההשתמטות החרדית משירות אזרחי או צבאי במשחקי סטטיסטיקה זה לטמון את הראש בחו"ל. החרדים נהנים מהסדר שעולה לכולנו הון עתק ושאינו תורם במאומה למדינה, אך במקום להתמודד איתה אתה בוחר לראות את טיפות המים הבודדות בכוס ולהביט בה כמלאה.

    שי אבן

    השבמחק
  3. שי - אתה מפספס את הנקודה.

    אני מתנגד לחוק טל שבפועל פוטר חרדים משירות. אני חושב שהדרך הנכונה למדינה היא שירות צבאי או אזרחי חובה לכולם - זה יהיה טוב לחברה ולצבא. עם זאת, הצגת אי התגייסות חרדים לצבא כבעיה ביטחונית זו דמגוגיה זולה והפתרון אינו גיוס של כלל האוכלוסיה - אין לצבא מה לעשות עם כולם ממילא.

    השבמחק
  4. הבעיה היא בכלל לא השרות של החרדים בצה"ל. אין לצה"ל מה לעשות איתם, והגיוס שלהם יוביל רק להגדלת הבזבוז והאבטלה הסמויה בצה"ל.

    הבעיה היא שהסדר "תורתם אומנותם" מרחיק אותם משוק העבודה, ורק משמש כשוט בידי הרבנים להחזיק אותם בישיבה.

    מה שצריך זה לבטל לגמרי את ההסדר, ולהחליפו באפשרות לשחרור מטעמי מצפון. שיבוא החרדי, ויחתום שמפונו לא מאפשר לו לשרת (בדיוק כמו הפצפיסט). זה לא ישנה באופן מהותי את מספר המתגייסים, אבל זה ישנה דרמטית את מספר היוצאים לעבודה.

    השבמחק
  5. מצחיק. בעצם עצוב.
    הדת כל כולה עורכת הפרדה בין אנשים וקובעת חוקים שונים לאנשים בני דתות שונות ובני אמונות שונות, כולה מונעת משנאת הזר. אך כשמישהו נאבק ברעיונות חשוכים אלה אומרים לו שהוא שונא.
    כשלא נוח לראות את המציאות כפי שהיא - הופכים אותה.

    השבמחק